CupStack opent uniek was- en opslagcentrum voor hard cups

, categorie Vaatwastechniek

Het Europese Parlement heeft eind vorig jaar bepaald dat per 2021 geen plastic wegwerpproducten meer beschikbaar mogen zijn op de Europese markt. Hierop vooruitlopend stellen diverse gemeenten in Nederland en geheel Vlaanderen nu al het gebruik van herbruikbare hard cups op evenementen verplicht. Om evenementenorganisaties, brouwerijen en andere partijen te helpen in het woud aan regels, hebben Mirza van Meerwijk, Gawein Hamers en Jeffrey Hooi, eigenaren van Barproducties BV, CupStack opgericht. Vanuit deze organisatie bieden zij een compleet pakket aan diensten als het gaat om hard cups: advisering, logistiek, coördinatie, wassen en opslag.

Hard cups wassen, drogen én koelen
    Op donderdag 20 juni jl. heeft CupStack officieel zijn was- en opslagcentrum in Nieuwegein in gebruik genomen. Hier worden per jaar honderdduizenden herbruikbare hard cups gereinigd en opgeslagen voor opdrachtgevers als Grolsch en RuhrGold. MEIKO, marktleider in vaatwastechniek, heeft speciaal voor CupStack een wasstraat ontworpen die de hard cups niet alleen hygiënisch wast, maar ook droogt. Bij het wassen van kunststof is het drogen altijd de grootste uitdaging geweest. Kunststof neemt namelijk geen warmte op en droogt daardoor zeer slecht. Door toepassing van een transportband waarbij de cups direct op de band worden gezet en diverse droogzones met speciale blazers die weinig energie nodig hebben, wordt met de MEIKO wasstraat een optimale droging verkregen. Daarnaast zorgt een dubbele koelzone voor een 100% gegarandeerde droging en afkoeling, waardoor de bekers direct gestapeld in de bewaarboxen opgeslagen kunnen worden.

De wasstraat in cijfers

• Hoogste bandsnelheid: 2.08 m/min
    • Bekers per uur: 10.000 stuks
    • Waterverbruik per beker: 26 ml