Spoelen mag geen krachttoer zijn!

, categorie Vaatwastechniek

Meiko leidt met een geavanceerde techniek voor het automatisch openen van de kap een nieuw tijdperk in de spoelkeuken in.

Het werken in een professionele keuken betekent voor alle medewerkers een zware fysieke en psychische belasting. Als fabrikant van professionele vaatwastechniek voelt de Duitse machinebouwer Meiko zich verplicht om mee te helpen aan het wegwerken van de algemene achterstand op het gebied van ergonomische standaards in de keuken. Ook het Verbond van Koks in Duitsland verwijst hiernaar.

Een schone vaat….?
    Daar wil je niet te zwaar aan tillen
    Met haar nieuwste productontwikkeling, de "M-iClean H" die de M-iClean-serie aanvult, luidt Meiko nu een nieuw tijdperk van doorschuifmachines in. "Wij hebben de onderwerpen ergonomie en procesmanagement in een bedrijfskeuken voor de ontwikkeling van onze nieuwste generatie doorschuifmachines hoog op de agenda gezet", legt Meiko-directeur Dr. Ing. Stefan Scheringer uit. Er is een compleet nieuw platform voor de Meiko-doorschuifmachines ontstaan. Centraal punt: Een automatisch systeem dat de machine op magische wijze opent en sluit. "Terwijl er bij conventionele doorschuifmachines, die handmatig met een beugel moeten worden geopend, een krachtsinspanning van wel 80 Newton (eenheid van kracht) nodig is, is er bij de M-iClean H nog maar ongeveer 35 Newton nodig. En dat nog alleen om "aan te duwen"; met een extra optie lukt het zelfs geheel zonder krachtsinspanning", legt productmanager Adam Bindek uit.

Veel betere arbeidsomstandigheden
    Voor het spoelkeukenpersoneel betekent dit een verbetering in de klassieke betekenis van de ergonomie, namelijk het scheppen van arbeidsomstandigheden die zo comfortabel mogelijk zijn, zonder grote krachtsinspanningen van de mens te vragen. "Wij hebben bij de ontwikkeling van de M-iClean H heel nauwkeurig gekeken", aldus Dr. Thomas Peukert, hoofd van de afdeling Constructie van Meiko. Het viel de Meiko-ingenieurs daarbij op dat bijna de hele branche het erover eens is dat doorschuifmachines handmatig met een beugel moeten worden geopend. "Wij wilden echter niet alleen een nieuwe machine creëren, maar ook een nieuwe standaard zetten", zegt Peukert. Het proces in de spoelkeuken werd daarom bij Meiko nauwkeuriger onder de loep genomen. En daarbij bleek duidelijk: De werkplek bevindt zich niet recht voor de machine, maar aan de zijkant ervan. Peukert hierover: "Daarom hebben wij het display van de machine op ooghoogte aan de zijkant geplaatst. Om te voorkomen dat degene die de machine bedient 150 keer per dag moet heffen met 80 Newton boven schouderhoogte, mogelijk zelfs met één arm omdat hij voor het voorspoelen van het vaatwerk naast de machine staat, hebben wij de M-iClean H voorzien van een systeem voor automatisch openen." Dit systeem functioneert door het aantikken van het touchscreen, het "aanduwen" van een greep op de kap of meteen geheel automatisch na het einde van het spoelproces.

Een werkplek creëren die van alle gemakken is voorzien
    "De risicobeoordeling van werkplekken door de exploitant is een wettelijke eis en is niet alleen van belang voor het creëren van de werkplek op zich, maar deze biedt een werkgever ook duidelijke voordelen bij het in dienst nemen van personeel", aldus Peukert. Hij heeft hier, samen met zijn team en het Meiko-productmanagement, mogelijkheden gezien om echte voordelen voor de klant te realiseren. "Een ergonomisch betere en daardoor comfortabelere werkplek creëren, is een reëel voordeel in de horeca en zorgsector waar een tekort is aan vakkundig personeel, omdat nu de kenmerkende ziektes die door het tillen worden veroorzaakt, worden voorkomen", aldus Peukert. En nog afgezien daarvan: Wie niet hard aan het werk is met een spoelmachine en staat te wachten tot deze opnieuw gevuld kan worden, heeft de mogelijkheid en tijd om tussendoor andere werkzaamheden te verrichten. Dit bevestigt ook Uwe Beyer, keukenchef van Haus Hainstein in het Duitse Eisenach: "Het half uur dat wij nu besparen, kan onze medewerkster in de spoelkeuken besteden aan het voorbereiden van groente en sla. Op deze manier is haar dagelijkse werk ook afwisselender geworden."

Napouleren is niet meer nodig!
    Behalve de ergonomische voordelen, blinkt de M-iClean H echter ook uit door het opnieuw verbeterde spoelresultaat door meer druk in de solitaire spoelarm. De combinatie van Gio-module (voor de demineralisatie van het spoelwater) en droogtafel zorgt voor glanzende glazen en perfect schoon en droog vaatwerk zonder napouleren. Thomas Peukert zegt daarover: "Het napouleren van vaatwerk is achterhaald, daarom hebben wij met de droogtafel een logische uitbreiding van de M-iClean H gerealiseerd. Wanneer er een korf uit de M-iClean H wordt verwijderd, dan belandt deze op de droogtafel. De tijd die nodig is om de volgende korf in de machine te spoelen, is voldoende om het achtergebleven restwater volledig te drogen. Dat zorgt vooral bij vaatwerk met holle ruimtes aan de onderkant, zoals kopjes en glazen, voor de finishing touch." Standaard roestvrijstalen doseerleidingen zorgen voor een hogere uitvalbeveiliging en de roestvrijstalen warmteterugwinning uit afvalwater zorgt voor meer duurzaamheid in de spoelkeuken.

Bekijk hier onze M-iClean H serie.