Winkelwagentje

90 jaar Meiko

, categorie Bedrijf
    1 van  / 1

90 jaar Meiko: De machinebouwer uit Offenburg in Baden-Württemberg maakt niet alleen een belangrijk onderdeel uit van een lange periode van industrieel spoelen, het vertelt ook de geschiedenis van de gelukkige combinatie van een lange bedrijfsgeschiedenis en een marktbepalende positie. "Dat is een manier van samengaan die je bijzonder zelden ziet", zegt Meiko-bedrijfsleider Dr. Ing. Stefan Scheringer en hij vult aan: "De gemiddelde leeftijd van Duitse ondernemingen is volgens Creditreform 18 jaar. Slechts 1,5 procent van de actieve Duitse ondernemingen is ouder dan 100 jaar. Meiko moet al sinds 1927 het een en ander goed hebben gedaan…".

Stefan Scheringer staat als achtste bedrijfsleider van de onderneming in een opvallend korte rij Meiko-bedrijfsleiders: "Daaruit kun je concluderen dat Meiko een goed gewortelde onderneming is. Aan de ene kant worden wij gedreven door innovaties, maar we worden ook gedragen door betrouwbaarheid en conservatisme in de beste betekenis van het woord. Dat betekent vooral: wij bieden onze medewerkers en onze klanten continuïteit, identiteit en zekerheid", aldus Scheringer.

De geschiedenis van machinaal afwassen begon in 1850, toen de eerste patenten van Joel Houghton en L.A. Alexander werden aangemeld. Er moest echter eerst een vrouw, Josephine Cochrane, in beeld komen voordat de vaatwasmachine kon doorbreken. Haar patent werd in 1885 geregistreerd (het eerste patent door een vrouw ooit). Met haar bedrijf "Cochrane’s Crescent Washing Machine Company" verkocht ze haar machines uitsluitend aan hotels en restaurants.

In Offenburg besloten Oskar Meier en Franz Konrad in 1927: "Wij willen de wereld schoner maken!" en ze wilden hiervoor de beste machines bouwen. Constructeur Meier en verkoper Konrad zijn door ideeën geleide ondernemers die hun onderneming het DNA hebben gegeven dat ook in hun eigen genen zit: behoedzaamheid, vernuft, maar ook ambitie, zonder het verlangen naar risico te laten winnen. Stefan Scheringen zegt hierover: "Vaak ligt er slechts één enkele beslissing tussen het mislukken van een onderneming en het decennialange bestaan ervan. Het zijn niet de gokkers die structuurbreuken, economische crises en wereldoorlogen overleven, maar diegenen die zich erop concentreren elke dag te werken aan de eigen prestaties door heel kleine, weinig spectaculaire, maar voortdurende verbeteringen". Het is voor de Meiko-bedrijfsleiding een logisch gevolg dat daarbij grote innovaties en spectaculaire verbeteringen voor de eigen klanten ontstaan. Hier hoeft nog maar één ding aan te worden toegevoegd: "Het is de band met onze klanten, samen met onze wil de wereld niet alleen schoner te maken, maar op een intelligente manier schoner te maken", licht Scheringer toe.

Daarbij zijn kleine revoluties ontstaan in de techniek van het industrieel afwassen, zoals de Mi-Q die een besparing van 40 procent op de bedrijfskosten realiseerde; de M-iClean, een vaatwasmachine in tafelmodel, die technologie en comfort samenbracht en daarbij het design een dragende rol liet spelen. Met de introductie van de M-iClean H toonde Meiko in het jubileumjaar dat men in de 21e eeuw en in tijden van minder menselijke bronnen de opbouw van een doorschuifmachine inclusief automatische functies volledig opnieuw kan bedenken als de behoeften van de exploitant EN de operator op elkaar worden afgestemd.

Tegenwoordig staat Meiko wereldwijd voor technologisch leiderschap en dat niet alleen op het gebied van professionele vaatwastechniek, maar ook bij het schoonmaken en desinfecteren van medische producten zoals bijvoorbeeld bedpannen. Maar ook brandweerploegen in heel Europa, en zelfs in Australië, vertrouwen op de deskundigheid van de experts uit Offenburg als het gaat om het deskundig behandelen van ademhalingstoestellen en persoonlijke veiligheidsuitrustingen.

De 90-jarige geschiedenis van Meiko vertelt ons echter niet alleen dat voortdurende vernieuwingen een onderneming in leven houden, het zijn ook de diensten die onlosmakelijk met de producten verbonden zijn. "De Meiko Academy maakt ons productportfolio compleet en toont dat wij als aanbieder van oplossingen veel meer kunnen bieden dan alleen onze kundigheid als machinebouwers", vertelt Academy-leider Hartmut Henselmann. Mede dankzij Meiko Service hebben onze producten een legendarische naam gekregen: meer dan 600 servicemedewerkers wereldwijd in de eigen dochterondernemingen, plus 4500 geautoriseerde servicemedewerkers wereldwijd, zorgen ervoor dat de om hun betrouwbaarheid gewaardeerde machines binnen enkele uren weer actief zijn, mocht er ooit een probleem zijn.

"In de bescheidenheid toont zich de meester" geldt als een van de lievelingsteksten van ondernemingsstichter Oskar Meier. Dat is een houding die volgens Scheringer tegenwoordig nog steeds wordt aangenomen binnen de onderneming, want "de waardering van de klant maakt ons succesvol, niet het overschatten van de eigen daden!"

SAMEN EEN STAP VOORUIT

Met duurzame oplossingen voor het wassen van herbruikbaar kunststof servies.

Weg met wegwerp, het is tijd voor herbruikbaar: van bekers tot flessen, van bakjes tot schaaltjes.