Welcome to MEIKO.
Please select a country and click "confirm".
The clean solution

Mister MEIKO Ton van Wingerden

1 van  / 1

Mister MEIKO Ton van Wingerden

 

Hij eet, drinkt en ademt roestvrijstaal en is ‘geboren in een spoelmachine’. MEIKO zit hem in het bloed. Met een staat van dienst van ruim dertig jaar is Ton het geheugen en geweten van ons bedrijf. Hij is ‘Mister MEIKO’. Heb je een vraag over een machine uit 1995? Grote kans dat hij het antwoord weet.

 

Hoe kwam je ooit bij MEIKO terecht?

‘Ik zette de eerste stappen in het vak bij Holec Hazemeijer. Als leerling elektrotechniek behaalde ik daar verschillende diploma’s en deed ik ervaring op als elektromonteur. In 1985 begon ik al bij MEIKO dat toen in het pand van Contact Roestvrijstaal zat. We bouwden onze eigen machines. Als elektricien hielp ik onder andere met de inkoop, verkoop, het bedraden, proefdraaien en testen van de machines.’

 

Hoe heeft je carrière zich verder ontwikkeld?

‘In de beginperiode was er nog weinig bekend over de garanties van machines. En ook nog niet alle eventuele storingen en oplossingen waren gedocumenteerd. Je moest veel zelf uitzoeken en ontdekken. Ik reed met regelmaat zelf met onderdelen naar Duitsland voor scholing. Een erg leerzame tijd waaraan ik veel kennis heb overgehouden. Daar heb ik nu nog steeds profijt van! In 2004 stroomde ik door naar de serviceafdeling en in 2013 ben ik benoemd tot Servicemanager. Dat ik vanuit Duitsland dat vertrouwen geniet, stemt me natuurlijk hartstikke trots!’

 

Wat doe je precies als Servicemanager?

‘Als Servicemanager stuur ik een grote groep mensen aan. Van planning en servicemonteurs tot service-support, ook ben ik onderdeel van het Managementteam. Mijn belangrijkste taak? Zorgen dat ze hun werk kunnen doen. Planningen aansturen en problemen oplossen waar nodig.’

 

Kom je nog wel voldoende met de techniek in aanraking?

‘Bij onderhoud, storingen en revisies krijgen onze mensen regelmatig te maken met oudere machines. Soms zitten daar zelfs machines bij die ik zelf nog heb gebouwd! Als ze er dan niet uitkomen, duik ik met alle liefde de techniek weer even in!’

 

Wat probeer je vooral over te brengen aan je mensen?

‘Kennis. Een klant zal bijvoorbeeld zeggen dat zijn machine stuk is, maar alleen door de juiste vragen te stellen, kom je erachter wat er precies mis is. De juiste kennis stelt je in staat de goede vragen te stellen en de juiste keuzes te maken. Als je daarmee uiteindelijk de klant kunt helpen, geeft dat enorm veel energie!’

 

 

Wat betekent MEIKO voor jou en hoe zie je de toekomst van het bedrijf?

‘Het voelt echt als mijn merk. En ik vind MEIKO nog steeds de Mercedes onder de spoelmachines. In kwaliteit van de apparatuur maar ook in de knowhow, service en ondersteuning vanuit het moederbedrijf. MEIKO zit in mijn ziel en ik draag dan ook graag mijn steentje bij aan de groei van ons bedrijf. Door decentralisatie richten we ons nu en de komende jaren  op de markt in onder andere Scandinavië en Luxemburg. Een mooie uitdaging!’

 

Heb je naast MEIKO nog een andere grote liefde?

‘Zeker! Ik ben heel gelukkig met mijn vrouw. Samen genieten we van de mooie dingen van het leven. We gaan vaak wandelen of zoeken gewoon ergens de gezelligheid op. Meer heb ik niet nodig.’